تحصیل پزشکی آلمان

شأن اجتماعی بالا، آینده شغلی تضمین شده، زندگی مرفه، جهانی بودن شغل آینده و چندین مزیت دیگر سبب می­شود که رشته­­ های پزشکی و پیراپزشکی برای اکثر مردم وسوسه انگیز شود و افراد زیادی تمایل به تحصیل این رشته­ ها را داشته باشند. مساله اصلی در پزشکی آن است که علاوه بر علم و اطلاعات نیازمند تجربه و مهارت است که این دو با کمک امکانات پیشرفته و فناوری بالا می­توانند بدست آیند. یکی از کشورهایی که از بهترین فناوری­ ها در حوزه درمان برخوردار است کشور آلمان می­باشد بطوریکه دانشگاه ­های پزشکی آن همواره جزو بهترین­ های جهان هستند از این حیث تحصیل پزشکی آلمان همواره در رقابت شدیدی قرار داشته است.

دریافت تماس از طرف مشاوران ما

تحصیل پزشکی آلمان
پیشنهاد ویژه مهاجرتی

دولت آلمان معمولا برای تحصیل رشته ­های پزشکی و پیراپزشکی محدودیت سنی در نظر نمی­گیرد اما اگر افراد بخواهند از ایران برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که وجود فاصله میان سالهای تحصیل چندان مورد علاقه سفارت نیست و در این مورد سختگیری زیادی می­کنند. البته مسیر هیچگاه بسته نیست و اطلاعات و تجربه متخصصین موسسه راه مهاجرت IMW میتواند به ایرانیان عزیز کمک کند تا ویزای آلمان را دریافت نمایند. در این مقاله به سوالات زیر پاسخ می­دهیم:

  • شرایط تحصیل رشته­ های پزشکی و دندانپزشکی آلمان چیست؟
  • به چه صورت می­توان از تحصیل رایگان در کشور آلمان بهره­ مند شد؟
  • کدام دانشگاه­ های آلمان مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟
  • آیا امکان تحصیل در رشته ­های پزشکی و پیراپزشکی آلمان به زبان انگلیسی نیز وجود دارد؟
  • موقعیت کاری یک پزشک در آلمان چگونه است؟

دانشگاه ­های آلمان علاوه بر امکانات پیشرفته، کیفیت بالای تحصیل، تنوع زیاد رشته­ های پیراپزشکی شرایط خوبی هم برای افراد فراهم می­کنند که در سطح بین المللی مطرح باشند که این امر معمولا با گرد آوردن افراد کشورهای مختلف در آلمان اتفاق می­افتد زیرا آلمان سالانه بیش از 350 هزار دانشجوی بین­ المللی را می­پذیرد. خبر خوب آنکه تحصیل پزشکی آلمان به صورت رایگان نیز امکان پذیر است و این موضوع سبب محبوبیت بیشتر تحصیل در آلمان شده است.

شرایط تحصیل رشته های پزشکی آلمان

برای ایرانیان عزیزی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند یک مساله بسیار مهم وجود دارد اینکه شرایط تحصیل رشته ­های پزشکی آلمان برای افرادی فراهم است که دیپلم 13 ساله دارند اما دوره دیپلم ایران 12 سال طول می­کشد.

جای نگرانی نیست زیرا این تفاوت با تحصیل یک ساله (معادل دو ترم) در کالج های آلمان جبران پذیر است. در این کشور 5 کالج دانشگاهی وجود دارد:

  1. کالج گروه پزشکی یا گروه M،
  2. کالج گروه مهندسی یا گروه T،
  3. کالج گروه مدیریت یا گروه W،
  4. کالج گروه زبان یا گروه S،
  5. کالج گروه انسانی یا گروه G.

افراد با شرکت در کالج­ های گروه پزشکی و قبولی در آزمون پایانی آن می­توانند شانس ورود به دانشگاه ­های آلمان را برای خود فراهم آورند. یکی دیگر از شرایط تحصیل رشته­ های پزشکی آلمان برخورداری از مدرک زبان آلمانی در سطح B1 و یا C1 است. توجه داشته باشید که اکثر دانشگاه ­های دولتی آلمان دروس تخصصی را به زبان آلمانی ارائه می­دهند و از این نظر تسلط به این زبان بسیار مورد اهمیت است. با توجه به آنچه تاکنون توضیح داده ایم، یکی از بهترین ­های جهان برای تحصیل رشته ­های پزشکی، کشور آلمان است پس طبیعی است که دولت این کشور هم بهترین ­ها را می­پذیرد. لذا از جمله شرایط تحصیل رشته­ های پزشکی آلمان شرط معدل است.

اگر متقاضیان معدل پایین تر از 17 داشته باشند با احتمال بسیار ضعیفی می­توانند در دانشگاه­ های دولتی آلمان وارد رشته­ های پزشکی شوند. البته برای افرادی که این شرط را ندارند پیشنهاد می­کنیم با مشاورین موسسه راه مهاجرت تماس گرفته تا با کمک راهنمایی آنها مشکل خود برطرف نمایند.

در صورت تمایل می توانید همین الان
با مشاورین ما تماس بگیرید

مشاوره تلفنی رایگان مهاجرت

یا اینکه می توانید با تکمیل فرم زیر و ارسال شماره تماس، از ما بخواهید با شما تماس بگیریم.

از دیگر شرایط تحصیل رشته ­های پزشکی آلمان قبولی در آزمون­ های ورودی است. آزمون TMS که به آزمون دوره­ های پزشکی آلمان معروف است در سال یکبار برگزار می­شود و نمره آن بین 70 تا 130 است که برای ورود به گروه پزشکی نمره بالاتر از 100 مورد پذیرش است. در ادامه مقاله بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

راه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

به طور کلی راه ­های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان برای ایرانیان به دو دسته تقسیم می­شود:

قبولی در کنکور سراسری ایران

اگر فردی در کنکور سراسری ایران بتواند در رشته­ پزشکی یا دندانپزشکی قبول شود، با ارائه مدارک قبولی خود شانس بالایی برای تحصیل در دانشگاه ­های پزشکی آلمان خواهد داشت، زیرا دیگر نیاز به آزمون ورودی دانشگاه ­های این کشور را نخواهد داشت. از آنجا که جزئیات و نکات زیادی در این زمینه وجود دارد پیشنهاد می­کنیم با متخصصین موسسه راه مهاجرت مشورت نمایید.

ورود به کالج­های گروه M

نکته مهم آن است که افراد باید حتما در انتخاب کالج خود دقت کافی را داشته باشند زیرا بعضی از دانشگاه­ nهای پزشکی آلمان تنها از کالج ­هایی خاص دانشجو می­پذیرند به این معنا که بعضی کالج ­ها با دانشگاه ­هایی خاص قرارداد دارند و به اصطلاح شریک هم هستند و فارغ ­التحصیلان آن کالج به صورت تضمین شده وارد همان دانشگاه­ های طرف قرارداد می­شوند. در این خصوص نیز پیشنهاد می­شود از راهنمایی متخصصین موسسه راه مهاجرت استفاده شود.

راه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

همانطور که قبلا توضیح داده ایم، تحصیل پزشکی در دانشگاه­ های دولتی آلمان تقریبا رایگان است اما در هر صورت برای انجام ثبت نام، کار­های اداری و … هر ترم افراد باید بسته به دانشگاه، هزینه ه­ایی برای این منظور پرداخت نمایند که معمولا بین 200 تا 300 یورو (تقریبا معادل 9 تا 13میلیون تومان) است.

از سوی دیگر افرادی که دانشگاه­ های خصوصی آلمان را برای تحصیل پزشکی انتخاب می­کنند باید هزینه­ ای معادل 5700 تا 15500 یورو (تقریبا معادل 251 میلیون تا 682 میلیون تومان) را پرداخت نمایند که مبلغ زیادی است. علاوه بر این موارد، هزینه ­های زندگی جاری زندگی را نیز می­توان به طور میانگین حدود 853 یورو (تقریبا معادل 37.5 میلیون تومان) در ماه تخمین زد که می­تواند برای یک دانشجو آزار دهنده باشد.

از این نظر دولت جهت حمایت از افراد با استعداد برای تحصیل رایگان پزشکی در آلمان بورسیه ­هایی را طبق شرایطی اعطا می­کند. نهادهایی که این بورسیه ­ها را تأمین می­کنند، سازمان DAAD (خدمات تبادل دانشگاهی آلمان)، برنامه بورسیه ملی، بورسیه تحصیلی اتحادیه اروپا برای تحصیل در آلمان (اراسموس) و سازمان‌های حمایتی استعدادیابی است. ملاک انتخاب افراد به مواردی از جمله: داشتن مقالات علمی، معدل بالای تحصیلی، تسلط خوب به زبان آلمانی، توصیه نامه از اساتید و شرکت در فعالیت های پژوهشی، علمی، فرهنگی و مدنی بستگی دارد.

بورسیه تحصیل پزشکی آلمان

همانطور که اشاره نمودیم، بورسیه تحصیل پزشکی آلمان توسط نهاد­های مختلفی تأمین می­شود و لذا میزان حمایت مالی، شرایط فرد مستحق، مدت زمان همکاری و … توسط آن نهاد مشخص شده و می­تواند متفاوت باشد. در ادامه مقاله تعدادی از این بورسیه­ها را بررسی می­کنیم و البته شما می­توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از راهنمایی متخصصین موسسه راه مهاجرت نیز بهره­مند شوید.

بورسیه تحصیلی DAAD

بورسیه تحصیلی DAAD

یکی از بهترین ­های بورسیه­ هاست که تمام هزینه­ های تحصیلی حدود 100 هزار نفر در تمامی مقاطع تحصیلی را تأمین می­کند. این حمایت مالی از طرف سازمان سرمایه ­گذاری آلمان برای همکاری‌های بین دانشگاهی انجام می­شود. البته این بورسیه برای رشته پزشکی محدودیت­ هایی دارد که پیشنهاد می­شود برای آگاهی از آنها یا به سایت DAAD مراجعه شود و یا با متخصصین موسسه راه مهاجرت IMW تماس گرفته شود.

بورسیه ملی آلمان

 این بورسیه توسط دانشگاه ­های آلمان به دانشجویانی اعطا می­شود که پیشرفت تحصیلی، تعهد اجتماعی و پیشرفت شخصی دارند و البته میزان و محدوده این پیشرفت­ها توسط خود دانشگاه تعیین می­ شود. مبلغ حمایتی معمولا حدود 300 یورو (تقریبا معادل 13 میلیون تومان) در ماه است که به مدت دو ترم به فرد دارای شرایط داده می­شود. در ادامه تعدادی از آنها را معرفی می­نماییم.

بورسیه بنیاد هانس سایدل

این بنیاد از جمله بنیادهای استعدادیابی است که به دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی می­تواند تعلق بگیرد. البته دانشجویان مقطع کارشناسی نباید بیش از 35 سال سن داشته باشند. میزان حمایت مالی بورسیه بنیاد هانس سایدل وابسته به مقطع تحصیلی دانشجو است و مواردی از جمله هزینه‌های سفر، حمایت مالی علمی مثلا برای چاپ مقاله و … را شامل می­شود.

بورسیه بنیاد هاینریش بل

یکی دیگر از بنیادهای استعدادیابی بنیاد هاینریش بل است که حمایت مالی خود را از دانشجویان دانشگاه­ های برتر آلمان در نظر می­گیرد. از جمله ملاک هایی که برای انتخاب افراد دارد عملکرد تحصیلی خوب، مهارت زبان آلمانی در سطح B1 و تعهد اجتماعی است.

بورسیه بنیاد فردریش ایبرت

این بنیاد استعدادیابی، حمایت مالی خود را از دانشجویانی می­کند که عملکرد علمی بالا داشته و متعهد به ارزش‌های سوسیال دموکراسی هستند مثلا فعالیت­هایی مانند سرپرست دانشجویی، شرکت در شورای دانشجویی، کار جوانان، مشارکت در انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد دارند. برای دانشجویان پزشکی در بازه ترم­ های 4 تا 6 اجازه دادن درخواست حمایت مالی داده می­شود. متقاضیان باید به زبان آلمانی در سطح B1 تسلط داشته باشند. بودجه حمایتی برای دانشجویان کارشناسی 750 یورو (معادل 33 میلیون تومان) در ماه است.

بورسیه MERIT

توسط دانشگاه هامبورگ به دانشجویانی تعلق می­گیرد که از سطح علمی بالایی برخودار بوده و همچنین به فعالیت­های مدنی و یا تبادل بین فرهنگی مشغول باشند. میزان حمایت حدود 3500 یورو (معادل 154 میلیون تومان) و تنها به مدت دو ترم به عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان پرداخت می­شود.

بورسیه MERIT

بورسیه تحصیلی Baden-Württemberg

دانشگاه بادن ووتمبرگ به دانشجویان مستعد خود به مدت 3 تا 11 ماه مبلغ 1500 یورو (معادل 66 میلیون تومان) ماهیانه پرداخت می­کند.

بورسیه تحصیلی SBW برلین

این بورسیه برای دانشجویان بین ­المللی که در برلین تحصیل می­کنند و از قشر ضعیف اقتصادی محسوب می­شوند در نظر گرفته شده است. مدت زمان آن برای دو ترم است و برای مواردی از جمله: هزینه شهریه، محل اقامت، سفر و دیگر هزینه های تحصیلی است. افراد متقاضی باید در بازه زمانی 15 آوریل تا 15 اکتبر (26 فرورودین الی 23 مهر) هر سال درخواست خود را ارسال نمایند.

بورسیه تحصیلی Marie Curie Zukunftskollege (ZIF-MC)

این بورسیه تحصیلی به تمامی دانشجویان بین­ المللی از هر ملیت و نژاد و فارغ از هر مقطع تحصیلی توسط دانشگاه Konstanz اعطا می­کند.

بورسیه تحصیلی Research Sir Ratanji Dalal

محدودیتی که برای این بورسیه وجود دارد آن است که تنها برای مقاطع تخصص و یا PhD است. این بورسیه هزینه­ های تحصیل دانشجویان را تأمین می­کند.

بورسیه تحصیلی DKFZ

دانشجویان در مقطع پسادکتری فارغ از نژاد و ملیت خود می­توانند از این بورسیه استفاده کنند. افرادی که پروژه­ هایی در زمینه­ بیولوژی سلولی و بیولوژی تومور، زیست شناسی سلول های بنیادی و اولیه، ژنوم های ساختاری و کاربردی، علم بررسی الگوهای بیماری سیستم های بیولوژی، عوامل ابتلا به سرطان، اپی ژنیک سرطان، رادیولوژی و تصویربرداری ایمونولوژی تومور و سرطان، فیزیک پزشکی، بیماری ها و سرطان، ویروس شناسی تومور و تحقیقات ترجمه ای دارند در اولویت دریافت این بورسیه قرار دارند.

بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تایید ایران

همانطور که پیشتر ذکر شد اکثر دانشگاه ­های آلمان از بهترین ­های جهان هستند اما در هر کشوری دانشگاه ­هایی وجود دارند که تنها مزیت آنها قرار گرفتن از نظر جغرافیایی در آن کشور خاص است ولی از نظر کیفیت علمی-فناوری در سطح پایینی هستند. از این حیث بهترین دانشگاه­ های پزشکی آلمان که مورد تایید ایران نیز باشند در ادامه آورده شده است:

د‎انشگاه‌ هایدلبرگ

این دانشگاه قدیمی ­ترین دانشگاه آلمان است که در زمینه استراتژی و نوآوری پیشتاز دانشگاه‌ها و موسسات جهان است. تاکنون 11 نفر از اساتید این دانشگاه برنده جایزه نوبل شده ­اند که تنها در رشته پزشکی می­توان به افرادی مانند: هارالد هاوسن، برت ساکمن، آلبرت کاسل و اوتو میرهوف اشاره نمود. دانشکده پزشکی این دانشگاه شامل زیرمجموعه­ های فراوانی از جمله: انستیتو آناتومی و بیولوژی سلولی، مرکز مراقبت‌های بالینی، انستیتو پزشکی قانونی و ترافیک پزشکی، انستیتو ژنتیک انسانی، انستیتو ایمونولوژی، انستیتو ویروس‌شناسی و بیماری‌های عفونی، انستیتو بیومتری پزشکی، انستیتو تاریخ و اخلاق پزشکی، انستیتو روان شناسی پزشکی، انستیتو پاتولوژی، انستیتو داروشناسی و انستیتو فیزیولوژی و پاتو فیزیولوژی است.

دانشگاه هومبولت زو برلین

این دانشگاه در بخش مرکزی میت برلین واقع شده است که دانشکده پزشکی آن مشترک با دانشگاه آزاد برلین است. از جمله افراد مشهوری که در این دانشگاه تحصیل کرده­اند می­توان به آلبرت اینشتین، ماکس پلانک، یوهان فردریش دیفنباخ و هگل اشاره نمود.

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین

این دانشگاه جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا و ۵ دانشگاه برتر آلمان است و برخلاف انتظار، دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه در آن نیستند. زبان تحصیل در دوره کارشناسی این دانشگاه آلمانی است اما در دو مقطع دیگر امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای بعضی رشته­ های آن وجود دارد. دانشکده پزشکی آن شامل بخش ­های مختلفی از جمله: دندانپزشکی، ژنتیک، پزشکی، علوم پایه و … است.

دانشگاه بن

این دانشگاه از معتبرترین­ های آلمان است که امکان تحصیل به دو زبان آلمانی و انگلیسی را برای دانشجویان فراهم می­کند. شهرت آن به برندگان جوایز معتبر جهانی بر می­ گردد بطوریکه دو جایزه نوبل، دو برنده مدال فیلدز، تعداد قابل توجهی از برندگان جوایز گوتفرید ویلهلم لایب‌نیتس در میان اساتید آن قرار داشته و دارند.

دانشگاه هامبورگ

این دانشگاه یکی از قوی‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی آلمان است که همواره در رده بهترین­ های جهان جای داشته است. یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه امکان برخورداری از بورسیه­ های تحصیلی آن است.

دانشگاه گوتینگن

این دانشگاه در سال 2010 به عنوان بهترین دانشگاه آلمان شناخته شد و همچنین افتخار جایگاه هشتمین دانشگاه برتر اروپا را نیز دارد و از نظر رتبه جهانی در جایگاه 43 است. بسیاری از رشته ­های این دانشگاه به زبان انگلیسی آموزش داده می­شوند. مطلب قابل ذکر آن است که دانشجویان پزشکی پس از اتمام تحصیل خود ملزم به گذراندن دوره­های تکمیلی هستند.

علاوه بر موارد فوق سایر دانشگاه های برتر پزشکی آلمان را می­توان در فهرست زیر یافت:

  • دانشگاه لودویگ ماکسیملیانس مونیخ
  • دانشگاه مینه‌سوتا فرانکفورت
  • دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن
  • دانشکده پزشکی هانور
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه RWTH
  • دانشگاه آلبرت لودویگز فریبورگ
  • دانشگاه جوليوس ماکسيميليانس ويرزبورگ
  • دانشگاه ارلانگن نورنبرگ
  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه یوهانس گوتنبرگ، ماینز
  • دانشگاه دوسلدورف
  • دانشگاه اولم
  • دانشگاه آلبرشت زو کیل مسیحی
  • دانشگاه فیلیپس ماربورگ
  • دانشگاه دیزسبورگ اسن
  • دانشگاه لایپزیگ
  • دانشگاه رگنسبورگ
  • دانشگاه گیزن
  • دانشگاه مارتین لوتر هلی ویتنبرگ
  • دانشگاه روهر بوچوم
  • دانشگاه سارلندز
  • دانشگاه ینا
  • دانشگاه بیلیفلد
  • دانشگاه گریفسوالد
  • دانشگاه مونیخ
  • دانشگاه رشتک

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

پیش از هرچیز یکی از اصلی ترین اقدامات برای ثبت نام در دانشگاه­ های آلمان ترجمه مدارک مقاطع قبلی به همراه ریزنمرات آن است و باید این مدارک را به تأیید سفارت آلمان رساند. علاوه بر این افراد باید از یکی از دانشگاه­ های آلمان نامه پذیرش داشته باشند. سایر مدارک لازم برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آلمان به شرح زیر است.

  • کپی گذرنامه
  • عکس در اندازه گذرنامه
  • اثبات پوشش بیمه درمانی
  • ارائه گواهی نامه معتبر پزشکی برای سلامت فرد متقاضی
  • اثبات مهارت زبان انگلیسی یا آلمانی
  • رزومه علمی قوی
  • انگیزه­نامه

تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

خوشبختانه دانشگاه ­های این کشور این امکان را برای دانشجویان بین ­المللی خود فراهم آورده ­اند که به تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی بپردازند. تنها به دو نکته باید در این خصوص توجه داشت: اول آنکه این موضوع در همه دانشگاه­ های آلمان اتفاق نمی­افتد و هر دانشگاهی بر اساس نوع رشته اعلام می­کند که زبان تحصیل هر مقطع چیست. دانشگاه­ هایی مانند هامبورگ، هایدلبرگ، LMU، گوته فرانکفورت، هانوفر، توبینگن، گوتینگن و … شرایط تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم کرده اند.

دوم آنکه، تحصیل به زبان انگلیسی به این معنا نیست که افراد دیگر نیاز به دانش زبان آلمانی ندارند، در هر صورت بعضی از دوره­ های آموزشی پزشکی، تنها به زبان ملی این کشور ارائه می­شوند و البته برای کسب تجربه در پزشکی افراد باید با بیمارانی مواجه شوند که به زبان آلمانی صحبت می­کنند.

ساختار و طول رشته پزشکی در آلمان

در ابتدا در خصوص ساختار و طول رشته پزشکی در آلمان باید بدانیم که 6 سال و سه ماه برای تحصیل در این رشته وقت نیاز است. این مدت زمان به ریزبخش هایی تقسیم می­شود.

  • دوره پیش‌بالینی

این مرحله حدودا دو سال طول می­کشد و مقدمات پزشکی در آن بیشتر به صورت تئوری آموزش داده می­شود مواردی مانند: مفاهیم اصلی پزشکی و علوم طبیعی در این دوره وارد شده است. در نهایت آزمونی دو مرحله­ای (کتبی و مصاحبه) از افراد گرفته می­شود و در صورت قبولی در آن امکان ادامه تحصیل وجود خواهد داشت. در این آزمون سوالاتی از مباحث آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی پرسیده می­شود.

  • دوره علوم بالینی

شش ترم بعدی (سه سال) بیشتر برای کسب تجربه و مهارت در پزشکی و همچنین فعالیت­های عملی خواهد بود و افراد برای آشنایی با جدیدترین اطلاعات پزشکی ملزم به شرکت در سخنرانی‌های مختلف، جلسات آزمایشگاهی، سمینارها و دوره‌های کارآموزی در کنار کلاسهای تئوری خواهند بود. در نهایت آزمون کتبی میزان پیشرفت دانشجویان و توانایی آنها را در پایان این دوره مشخص می­کند.

  • سال پایانی (سال عملی)

سال آخر در حقیقت برای آموزش بالینی است و دانشجویان با شرایط مختلف عمل­های جراحی، پزشکی داخلی و … به صورت عملی درگیر می­شوند. همچنین آنها باید یک پروژه را به دلخواه انتخاب کرده و در بیمارستانهای آلمان تکمیل کنند. در حقیقت هدف در این مرحله ارتقا توانایی دانشجویان برای وارد شدن به جامعه به عنوان یک پزشک است و لذا تنها افرادی موفق به دریافت مجوز پزشکی می­شوند که در آزمون پایانی این مرحله نمره خوبی بگیرند. آزمون این بخش بسیار مهم است و دو بخش شفاهی و عملی را شامل می­­شود.

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

از آنجا که رشته­ های گروه پزشکی همواره جزو بهترین­ های جهان بوده­ اند لذا رقابت در آنها شدید است و دولت برای انتخاب بین آنها یک آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی در آلمان به زبان رسمی این کشور برگزار می­نماید. این آزمون که با نام TMS شناخته می­شود به نوعی آزمون استعدادیابی است که بر اساس معیارهای بین المللی تنظیم شده است.

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

متقاضیان در مواردی مانند: شناخت الگوها، درک اولیه پزشکی و علمی، حل مسائل ریاضی و کمی، تست حافظه، درک و تفسیر متون آلمانی، تجزیه و تحلیل نمودارها مورد سنجش قرار می­گیرند. هر ساله دانشگاه هایدلبرگ مسئولیت تنظیم سوالات را بر عهده می­گیرد و نمره آن را بین 70 تا 130 تنظیم می­کند.

متقاضیانی که نمره بالاتر از 100 را دریافت نمایند شایستگی ورود به دانشگاه­های پزشکی آلمان را دارند البته این نمره تعیین کننده نوع دانشگاه نیز هست. مدت آزمون 5 ساعت است و هزینه­ای حدود 100 یورو (4.4 میلیون تومان) برای ثبت نام آن نیاز است. نکته مهم در مورد این آزمون این است که نمیتوان آن را در جایی آموخت لذا به خوبی می­توان افراد با استعداد را با کمک آن شناسایی کرد.

شرط معدل برای قبولی پزشکی آلمان

همانطور که پیشتر توضیح داده شد شرط معدل برای قبولی پزشکی آلمان وجود دارد. معمولا پرونده­هایی با معدل زیر 15 اصلا بررسی نمی­شود. معدل بین 15 تا 17 نیز به سختی برای زیرگروه پزشکی پذیرش می­گیرند هر چند افراد با ورود به کالج ­ها می­توانند این معدل را بهبود ببخشند. برای استفاده از بورسیه ­های تحصیلی رشته­ های پزشکی و دندانپزشکی تنها پرونده افراد با معدل 20 بررسی می­شود. نکته مهم آن است که بطور کلی منظور از معدل خوب برای تحصیل پزشکی آلمان، معدل بالای ۱۸.۵ است و البته این معدل نسبی است و نمی‌توان عدد دقیقی را برای معدل در نظر گرفت. علت آن به سیستم نمره­دهی آلمان برمی­گردد. توضیح آنکه در آلمان نمرات افراد از 1 تا 6 رتبه بندی می­شود و لذا باید معدل را به سیستم این کشور تبدیل نمود. از سویی همانطور که توضیح داده شد نمره آزمون پایانی کالج­ نیز باید همراه با معدل در نظر گرفته شود. باید یادآوری کنیم که دانشگاه های خصوصی آلمان معمولا شرط معدل را در نظر نمی­گیرند لذا افراد با معدل پایین می­توانند با پرداخت هزینه­ های این دانشگاه ­ها به تحصیل پزشکی آلمان بپردازند. ما در مقاله ­ای جداگانه این موضوع را به صورت دقیق تر بررسی نموده ­ایم، همچنین شما می­توانید با مشاورین ما در موسسه راه مهاجرت برای بررسی شرایط خود تماس بگیرید.

در صورت تمایل می توانید همین الان
با مشاورین ما تماس بگیرید

مشاوره تلفنی رایگان مهاجرت

یا اینکه می توانید با تکمیل فرم زیر و ارسال شماره تماس، از ما بخواهید با شما تماس بگیریم.

بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل پزشکی

انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل پزشکی به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا ممکن است فردی تنها به دانشگاه محل تحصیل دقت کند، از نظر دیگری بهترین شهر جایی است که شرایط کاری پس از فارغ­ التحصیلی در آن وجود داشته باشد و یا شهری که در عین برخورداری از دانشگاه با سطح علمی خوب، از نظر اقتصادی نیز مناسب باشد. بنابراین در انتخاب بهترین شهر باید به عواملی مانند کیفیت تحصیل، کیفیت و هزینه زندگی و موقعیت کاری پس از فارغ ­التحصیلی توجه داشت.

خبر خوب آنکه در اکثر شهرهای آلمان شما می­توانید دانشگاهی با رتبه بسیار خوب از نظر علمی پیدا کنید، لذا چندان نیاز نیست نگران کیفیت تحصیل باشید. با دقت در سایر عوامل میتوان گفت شهرهای برلین، آخن، درسدن، فرانکفورت، هامبورگ و مونیخ برای تحصیل پزشکی بسیار مناسب هستند. در ادامه دلایل این امر را بررسی می­کنیم:

  • شهر برلین

این شهر میزبان حداقل سه دانشگاه مطرح هومبولت، آزاد و فنی برلین است که جزو مطرح­ترین دانشگاه­های جهان هستند. علاوه بر این کیفیت زندگی در این شهر در رقابت با لندن و نیویورک است زیرا مرکز اقتصادی و فرهنگی کشور آلمان محسوب می­شود و در نتیجه فرصت های شغلی و کارآموزی زیادی برای دانشجویان در آن وجود دارد.

  • شهر آخن

دانشگاه­ های مطرح RWTH  و فنی آخن در این شهر واقع شده­اند. تجهیزات بی ­نظیر پزشکی در این شهر زبانزد است و از این حیث جزو پرطرفدارترین شهرهای آلمان برای دانشجویان پزشکی محسوب می­شود.

  • شهر درسدن

این شهر جزو ارزان­ترین شهرهای آلمان می­باشد و از جمله قطب های جهان برای مهاجرت پزشکان است. علاوه بر این برخورداری از غنی ­ترین کتابخانه­ های علمی، مراکز کارآموزی، فضاهای مطالعاتی بی­ نظیر به نام نواشتات، مناطق گردشگردی فوق ­العاده و … این شهر را به یکی از محبوبترین شهرها برای دانشجویان تبدیل کرده است.

  • شهر فرانکفورت

دانشگاه­ های یوهان ولفگانگ گوته و علوم کاربردی فرانکفورت در این شهر باعث اعتبار تحصیلی آن شده­ اند. باید بدانیم که دانشگاه فرانکفورت با دانشگاه ماساچوست در آمریکا در یک رتبه قرار می گیرند و از این نظر بسیار مورد توجه دانشجویان است. وجود نمایشگاه­ های تجاری، شرایط ویژه کسب و کار و اقتصادی، محیط گردشگری عالی این شهر را در رتبه­ بهترین ­های آلمان قرار داده است. امکان پیشرفت در این شهر برای تمامی دانشجویان در تمامی رشته­ ها وجود دارد زیرا امکانات بی­ نظیری را در اختیار آنها قرار می­دهد.

  • شهر مونیخ

وجود دانشگاه مونیخ، به همراه حضور صنایع معتبری مانند صنایع اتوموبیل، برق و مراکز فناوری این شهر را از نظر آینده شغلی تضمین شده کرده است. در سال 2023 این شهر به عنوان دومین شهر دانشجویی برتر جهان توسط سایت QS معرفی شد.

انتقال دانشجوی پزشکی به آلمان

در خصوص انتقال دانشجوی پزشکی به آلمان نیز باید بگوییم خوشبختانه این مساله نیز امکان پذیر است. نکته­ای که باید به آن توجه داشت آن است که این موضوع به دانشگاه مقصد افراد بستگی دارد، زیرا ممکن است بعضی از آنها دروس پاس شده دانشجوی متقاضی را تطبیق ندهند و فرد با مشکل مواجه شود. لذا پیش از هرچیزی دانشجویان باید با دانشگاه مقصد مکاتبه کرده و اطمینان پیدا کنند که دروس آنها مورد پذیرش دانشگاه واقع می­شود. متخصصین موسسه راه مهاجرت می­توانند در این زمینه راهنمای شما باشند.

در صورت تمایل می توانید همین الان
با مشاورین ما تماس بگیرید

مشاوره تلفنی رایگان مهاجرت

یا اینکه می توانید با تکمیل فرم زیر و ارسال شماره تماس، از ما بخواهید با شما تماس بگیریم.

کار دانشجویی رشته پزشکی در آلمان

خبر خوب آنکه امکان کار دانشجویی رشته پزشکی در آلمان نیز وجود دارد. دانشجویان پزشکی می­توانند با 20 ساعت کار در هفته درآمدی بین 500 تا 1500 یورو (22 تا 66 میلیون تومان) دریافت کنند. این مشاغل از کار در دانشگاه، کتابخانه­ها، هتل­ها، رستوران­ها تا حضور در پروژه­های علمی مرتبط با رشته خود را شامل می­شود.

کار پس از تحصیل پزشکی در آلمان

از آنجا که رشد جمعیتی آلمان منفی است لذا با کمبود بسیار زیاد پزشک مواجه است و بنابراین این کشور درهای خود را به روی پزشکان سراسر جهان گشوده است. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشت آن است که پزشکان باید مدارک خود را معادل سازی کنند و همچنین در صورت لزوم و با تشخیص دولت آلمان در دوره ­های آموزشی شرکت کنند و در نهایت با دریافت نمره قبولی آنها مجوز پزشکی خود در کشور آلمان را بدست آورند.

نکته مهم آن است که در سالهای اولیه و پیش از دریافت مجوز پزشکی افراد نمی­توانند در آلمان مطب بزنند اما پس از این مساله و بدست آوردن سه سال سابقه کار بیمارستانی در آلمان پروانه مطب به آنها اعطا می­­شود. این مساله برای افرادی که در خود آلمان تحصیل کرده ­اند بسیار ساده ­تر است. میزان درآمد پزشکان در آلمان به تجربه کاری آنها، محل و موقعیت بیمارستان محل کار کاملا وابسته است. پزشکان متخصص سالانه حدود 80 هزار تا 150 هزار یورو (معادل 3.5 میلیارد تا 6.6 میلیارد تومان) درآمد دارند.

حرف آخر

به عنوان حرف آخر، از آنجا که تحصیل پزشکی در آلمان در رقابتی تنگاتنگ برای تمامی افراد از سراسر جهان قرار دارد لذا شرایط پذیرش دانشجویان این رشته­ ها با کمی ظرافت همراه است. متخصصین ما در موسسه راه مهاجرت IMW در کنار شما عزیزان هستند تا سوالات شما را در این خصوص پاسخ دهند.

5/5 - (3 امتیاز)

از این که با خواندن مقاله تحصیل پزشکی آلمان توانسته باشیم کمکی به شما کنیم، خود یک افتخار بزرگ برای مجموعه راه مهاجرت IMW به حساب می آید. مشاورین و کارشناسان ما در تمامی زمینه های مهاجرت و اخذ ویزا (کشور های اروپایی، آسیایی و آمریکا و کانادا) یار و همراه شما خواهند بود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید!

مجله راه مهاجرت

آخرین مطالب
انواع راه های مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *