شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان

در حال حاضر شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان برای نمره زیر 17 اصلا بررسی نمی­شود و متقاضیانی که معدل 20 داشته باشند در اولویت بررسی هستند و به همین نسبت از ترتیب الویت ها با کاهش معدل، کم می­شود. البته اگر کسی بخواهد از بورسیه­ های تحصیلی آلمان استفاده کند تا تحصیل پزشکی در این کشور را به صورت رایگان در دانشگاه­ های دولتی آن انجام دهد حتما باید معدل هر سه سال دبیرستان وی 20 باشد. البته اگر معدل فرد کمتر باشد باز هم می­تواند وارد رشته پزشکی شود البته انتخاب پیش روی وی دانشگاه­ های غیردولتی است که هزینه زیادی هم دارند.

دریافت تماس از طرف مشاوران ما

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان
پیشنهاد ویژه مهاجرتی

راه دیگری نیز برای این افراد هست اینکه وارد کالج ­های آلمان شود و معدل خود را ترمیم کند. در این خصوص در ادامه مقاله بیشتر توضیح می­دهیم. خوب است بدانیم که دوران تحصیل پزشکی در آلمان حدود شش سال و سه ماه طول می­کشد و پس از آن دانشجویان در امتحانی شرکت کرده تا صلاحیت علمی آنها اثبات شود و در صورت موفقیت، مدرک دانشگاهی اعطا می­گردد.

در این مقاله که توسط موسسه راه مهاجرت IMW تهیه شده است به سوالات زیر پاسخ می­دهیم:

  1. آیا شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان امکان پذیر است؟
  2. چه دانشگاه ­هایی در آلمان جزو دانشگاه ­های مطرح دنیا هستند؟
  3. تا چه سنی می­توان به تحصیل پزشکی در آلمان پرداخت؟
  4. مدارک مورد نیاز برای ورود به پزشکی آلمان چیست؟
  5. اگر معدل متقاضی پایین باشد برای ورود به رشته پزشکی چه می­تواند بکند؟

یکی از محبوبترین رشته­ های دانشگاهی در سالهای اخیر رشته پزشکی است و افراد ترجیح می­دهند این رشته را در بهترین دانشگاه­ های دنیا مطالعه کنند.

کشور آلمان همواره جزو گزینه­ های مورد علاقه افراد در این خصوص بوده است و دلایل زیادی برای این انتخاب وجود دارد، از جمله:

  • کیفیت بالای دانشگاههای این کشور که همواره در دسته برترین های دنیا قرار داشته است.
  • تنوع زیرشاخه­های پزشکی در آلمان
  • برخورداری از تجهیزات بسیار پیشرفته
  • وجود اساتید و نخبه ­های علمی
  • بازار کار خوب و درآمدهای بالا

دلایلی از این دست سبب شده است که افراد زیادی به سمت دانشگاه های پزشکی آلمان سرازیر شوند و لذا رقابت برای پذیرفته شدن در آنها شدیدا تنگانگ است، به نحوی که به سختی گزینش انجام می­شود. از این حیث شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان جزو اساسی ترین شروط ورود به این رشته است.

پذیرش پزشکی در آلمان با معدل ایران

همانطور که ذکر شد برای پذیرش پزشکی در آلمان با معدل ایران یکی از اساسی ­ترین شروط داشتن معدل بالاست. نکته مهمی که اینجا وجود دارد آن است که معدل دوره 13 ساله مد نظر پذیرش دانشگاه های آلمان، اما می­دانیم که دوره دیپلم ایران 12 سال طول می­کشد. برای جبران این یک سال، متقاضیان باید وارد کالج های خاصی شوند تا هم این کمبود را جبران کنند و هم اگر معدل پایینی دارند بتوانند آن را بهبود ببخشند و شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان را فراهم کند.

همانطور که توضیح داده شد، باید معدل دیپلم و پیش ­دانشگاهی حداقل 17 باشد تا وارد پروسه بررسی شود. در آلمان کالج ها به منظورهای مختلفی ایجاد شده­ اند از جمله می­توان به کالج گروه پزشکی (M-Kurs)، کالج گروه مهندسی (T-Kurs)، کالج گروه مدیریت (W-Kurs) و گروه انسانی (G-Kurs) اشاره کرد. واقعیت آن است که تحصیل پزشکی در آلمان فرایند سخت و پیچیده ­ای دارد، هرچند نباید نا امید شد اما اگر موفقیت بدست نیامد می­ توان سراغ رشته­ هایی مانند داروسازی، پرستاری و به طور کلی رشته ­های پیراپزشکی رفت. البته اگر کسی 35 واحد دانشگاهی را پاس کرده باشد نیاز به ورود به کالج ندارد و می­تواند این نمرات را به جای یک سال کالج در نظر گرفت.

پذیرش پزشکی در آلمان با معدل ایران

آزمون FSP کالج آلمان برای محاسبه معدل

نکته مهمی که ایرانیان برای ورود با شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان باید در نظر بگیرند آن است که نمره دیپلم به صورت خالص مد نظر نیست بلکه نمره آزمونی به نام FSP است که تعیین کننده روند پرونده است. نمره این امتحان به همراه معدل دیپلم به عنوان یک معیار سنجش در نظر گرفته می­شود که عددی بین یک تا 5 است و برای پذیرش پزشکی نهایتا باید مقدار آن 1 تا 1.5 باشد. هدف در آزمون FSP تعیین میزان صلاحیت علمی افراد است که بعد از پایان دوره کالج افراد متقاضی ورود به دانشگاه ملزم به شرکت در آن هستند.

منابع این آزمون برای ورود به رشته پزشکی شامل دروس زبان آلمانی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی است. خوب است بدانیم که نمرات در سیستم آموزشی آلمان بین یک تا شش دسته بندی می­شود که بهترین آن 1 وکمترین آن 6 است. اما چون سیستم ایران نمرات را بر اساس اعدادی بین صفر تا 20 رده بندی می­کند لذا لازم است معدل دیپلم به این سیستم تبدیل شود که معمولا با فرمول زیر محاسبه آن انجام می­شود:

آزمون FSP

پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان بر اساس معدل

یکی از موارد مهمی که در پذیرش دانشگاه­ های پزشکی آلمان بر اساس معدل به آن باید توجه کرد آن است که روند بررسی مدارک زمان­بر است اما اگر معدل و سابقه علمی افراد خوب باشد این فرایند تسریع پیدا می­کند، لذا هرچه بیشتر افراد بتوانند رزومه علمی خود را قوی کنند، موفق تر خواهند بود.

مورد مهم دیگر بعد از شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان فاصله میان سالهای تحصیل یا بعبارتی گپ تحصیلی است. این دانشگاه­ ها به گپ تحصیلی توجه زیادی دارند و اگر کسی بین سالهای تحصیلی اش سه تا چهار سال فاصله بیندازد معمولا با سختی بیشتری می­ تواند پذیرش را دریافت کند و البته در موارد زیادی پذیرش وی رد می­شود. اما نگران نباشید ، همیشه راهی وجود دارد و در این خصوص می­توانید از راهنمایی کارشناسان ما در موسسه راه مهاجرت استفاده نمایید.

در صورت تمایل می توانید همین الان
با مشاورین ما تماس بگیرید

مشاوره تلفنی رایگان مهاجرت

یا اینکه می توانید با تکمیل فرم زیر و ارسال شماره تماس، از ما بخواهید با شما تماس بگیریم.

با توجه به توضیحاتی که داده شد شانس ورود به رشته پزشکی آلمان با معدل پایین ضعیف است،  در حقیقت باید بگوییم که پرونده در مرحله بررسی مدارک در سفارت متوقف می­­شود. اما همانطور که گفتیم راه بسته نیست، افراد می­توانند از طریق کالج ها این ضعف خود را از بین ببرند، روش دیگر آن است که به سراغ دانشگاه­ هایی بروند که معدل برای آنها چندان اهمیت ندارد مانند دانشگاه مونیخ.

البته احتمال دیگری نیز هست، اینکه افراد دوره ­های کار آموزی در خصوص رشته شان را گذرانده باشند و تکیه آنها بر تجربیات زیادشان باشد و لذا در مصاحبه با قدرت از خود دفاع می­کنند و بتوانند دولت آلمان را قانع کنند که صلاحیت علمی و همچنین توانایی لازم برای تحصیل این رشته را دارند. برای درک این موضوع به نمودار زیر دقت نمایید:

بر اساس این نمودار اولویت­ ها به صورت درصدهای فوق برای ورود به رشته پزشکی آلمان در نظر گرفته می­شوند. 60 درصد ورودی های دانشگاه افرادی هستند که بر اساس معیارهای صلاحیتی که توسط دانشگاه ها تعیین می شود پذیرش می شوند. معیارهای معمولی شامل آزمون استعداد پزشکی، مصاحبه های کاربردی، آموزش حرفه ای یا تجربه عملی، جوایز یا موقعیت های داوطلبانه است.

سهمیه 30 درصد دیگر به افرادی تعلق می­گیرد که بالاترین معدل را داشته باشند و شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان شامل حال این افراد می شود. اغلب، افرادی که تحت این سهمیه پذیرفته می شوند، دارای معدل 1.0 تا 1.3 در سیستم نمره دهی آلمان هستند.

10 درصد باقی مانده به متقاضیانی اختصاص داده می شود که دارای شرایط مازادی مانند نمرات عالی در آزمون ارزیابی یا سابقه کار به عنوان کادر درمان مانند پرستار هستند. این آخرین سهمیه تنها سهمیه ای است که کاملاً مستقل از معدل است. هر دانشگاه می­تواند ترکیبی از معیارهایی را تعریف کند که متقاضیان بر اساس آن پذیرش می شوند.

سهمیه دانشگاه های آلمان برای پذیرش با شرط معدل

مطلب مهم بعدی در پذیرش دانشگاه­ های آلمان با شرط معدل آن است که هر ایالت آلمان سهمیه متفاوتی برای تعداد دانشجویان بین المللی دارد و به تبع رنج معدلی که درخواست می­ شود نیز تحت تأثیر عوامل متفاوت می­تواند عوض شود چرا که که سطح رقابتی می­تواند تغییر کند. توضیح آنکه ممکن است فرد درخواست پذیرش خود را برای دانشگاهی ارسال کند و معدل به نسبت خوبی هم داشته باشد اما سهمیه دانشجویان بین المللی آن دانشگاه کم شده باشد، لذا برای انتخاب بین متقاضیان سختگیری بیشتری نسبت به معیارها به ویژه شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان خواهد شد.

خبر خوب آنکه اگر فردی معدل 20 داشته باشد شانس برخورداری از شرایط تحصیل رایگان برای او بیشتر است به این معنا که می­تواند از بورسیه ­های آلمان استفاده نماید. نکته لازم الذکر آن است که علاوه بر معدل در این شرایط رزومه علمی و تحصیلی قوی نیز مورد اهمیت است و به دانشگاه اثبات می­کند که فرد شایستگی لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی و کسب سهمیه دانشگاه های آلمان برای پذیرش با شرط معدل را دارد.

تعدادی از دانشگاه­های آلمانی که رشته پزشکی را ارائه می­دهند در لیست زیر قرار دارند:

  • دانشگاه‌ هایدلبرگ
  • دانشگاه هومبولت زو برلین
  • دانشگاه لودویگ ماکسیملیانس مونیخ
  • دانشگاه مینه‌سوتا فرانکفورت
  • دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن
  • دانشکده پزشکی هانور
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه آخن RWTH
  • دانشگاه آلبرت لودویگز فریبورگ
  • دانشگاه هومبورگ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه گوتینگن

محدودیت سنی پذیرش پزشکی در آلمان

برای درک بهتر در خصوص محدودیت سنی پذیرش پزشکی در آلمان باید بگوییم که، واقعیت آن است که تحصیل پزشکی در آلمان کار سختی است زیرا دانشگاه­ های این کشور تا حد زیادی اعتقاد دارند که با تجربه های زیاد می­توان دانشجویان قوی تری تربیت نمود. لذا انتظاری که از دانشجویان دارند آن است که ساعتها مطالعه داشته باشند تا مهارت­های زیادی در زمینه علوم طبیعی کسب کنند و علاوه بر این انعطاف پذیری بالا، توانایی مقابله با استرس و اشتیاق زیاد به موضوع درسی خود نیز داشته باشند تا اگر شرایط بیماران نامناسب بود بتوانند آن را مدیریت کنند.

علاوه بر این امتحان معاینه پزشکی نیز بسیار سخت است بطوریکه دانشجویان نام آن را امتحان چکش ­گذاشتند زیرا اعتقاد دارند که این امتحان معادل آن است که کسی آنها را با چکش کتک بزند. از این نظر هرچه افراد جوان تر باشند برای تحصیل این رشته از نظر دولت مناسب تر هستند. در حال حاضر میانگین سنی افرادی که در پزشکی عمومی تحصیل می­کنند 21.4 سال است. افراد از 17 سالگی می­توانند وارد این رشته شوند.

محدودیت سنی پذیرش پزشکی در آلمان

در حقیقت حد بالایی برای سن به صورت رسمی اعلام نمیشود، اما معمولا برای ایرانیان سن بالاتر از 24 سال در سفارت به راحتی حمایت نمی­شوند، زیرا باید مشخص شود که چرا بین سال های تحصیل دبیرستان تا دانشگاه وی فاصله افتاده است و اگر دلیل قانع کننده ­ای وجود نداشته باشد معمولا ویزا صادر نمی­شود. البته بعضی دانشگاه­ ها حداکثر سن 40 سال را نیز ممکن است برای تحصیل پزشکی عمومی اعمال کنند. برای کسانی که برای تخصص اقدام می­کنند نه پزشکی عمومی، معمولا محدودیت سنی وجود ندارد و مطلب مهمتر، داشتن سابقه کاری است مثلا فرد باید دو سال سابقه کار در بیمارستان یا درمانگاه داشته باشد و کل دوره نیز حدود 3 تا 5 سال طول می­کشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی آلمان با شرط معدل

در خصوص مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان با شرط معدل باید بگوییم مهمترین نکته معادل سازی آنهاست. توضیح آنکه باید دید آیا دانشگاهی که فرد درخواست پذیرش آن را می­ دهد اعتبار مدارک وی را تأیید می­کند یا نه. از این نظر می­توان از طریق سیستم تبادل آکادمیک یا DAAD با دانشگاه تماس گرفت و این موضوع را بررسی نمود.

نکته دیگر در مورد نمرات دروس اصلی افراد است که علاوه بر معدل باید آنها را نیز مورد توجه قرار دارد از جمله نمرات دروس زیست شناسی و شیمی است که در صورت داشتن درجه عالی امتیاز آنها نیز به عنوان نکته مثبت لحاظ می­ شود.  علاوه بر این دانشگاه ­های آلمان آزمون ورودی دارند و افراد باید نمره قبولی در آنها را کسب کنند. از جمله این آزمونها، مهارت زبان و استعداد تحصیلی است البته آزمون استعداد به نوعی آزمون دوره‌های پزشکی است. به جز این موارد باید مدارک زیر را نیز آماده کرد:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • مدارک تحصیلی قبلی مانند دیپلم، ریز نمرات و ترجمه آنها به همراه اعتبار سنجی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان آلمانی و انگلیسی
  • کپی گذرنامه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • عکس در اندازه گذرنامه
  • اثبات پوشش بیمه درمانی
  • اثبات تمکن مالی
  • مدارک شناسایی مانند وضعیت تأهل و ….

حرف آخر

به عنوان حرف آخر اگر به دنبال تحصیل پزشکی در اروپا هستید یکی از بهترین گزینه ­ها کشور آلمان است. شرایط تحصیل در اروپا همواره وسوسه انگیز بوده است اما خوب است که بدانیم دولت این کشورها برای دادن ویزای تحصیلی پزشکی سختگیری­ های خود را دارد و افرادی که بدون داشتن اطلاعات کافی وارد این حوزه می­شوند معمولا دچار مشکلات زیادی می­­شوند. پیشنهاد ما برای حذف هر نوع مشکلی آن است که از یک موسسه باتجربه در این خصوص راهنمایی بگیرید. موسسه راه مهاجرت IMW با نهایت تلاش خود در کنار شماست تا روند این فرایند را برایتان راحت تر نماید و همانطور که در این مقاله شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان مابقی اطلاعات لازم را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

5/5 - (2 امتیاز)

از این که با خواندن مقاله شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان توانسته باشیم کمکی به شما کنیم، خود یک افتخار بزرگ برای مجموعه راه مهاجرت IMW به حساب می آید. مشاورین و کارشناسان ما در تمامی زمینه های مهاجرت و اخذ ویزا (کشور های اروپایی، آسیایی و آمریکا و کانادا) یار و همراه شما خواهند بود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید!

مجله راه مهاجرت

آخرین مطالب
انواع راه های مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *